Τετάρτη 15 Ιουλίου 2015

Κατερίνα Κύργιου: “Είναι θέμα χρόνου να επιστρέψει η ελπίδα μέσα μας”



Αφήνοντας πίσω μου την κεντρική πλατεία της Αργυρούπολης με τους ήχους από τα αυτοκίνητα και τις κουβέντες από τις παρέες που έχουν γεμίσει ασφυκτικά τις καφετέριες, στρίβω στο στενό, όπου έχουμε δώσει ραντεβού. Μεσημέρι στις αρχές Ιουλίου και ενώ ο ήλιος έχει απλώσει παντού τις χρυσοκίτρινες ακτίνες του, φορώντας το μπλουζάκι μου με τον ορισμό της λέξης “μεράκι” στο μπροστινό μέρος του –απαραίτητο πλέον αξεσουάρ από τη στιγμή που το ανακάλυψα ανάμεσα στις κρεμάστρες ενός πολυκαταστήματος– εντοπίζω το χώρο, όπου στεγάζεται η επιχείρηση της οικογένειάς της. 

Με υποδέχεται με το πιο λαμπερό χαμόγελο που έχω δει στη ζωή μου και αμέσως παίρνουμε θέση στο γραφείο που πλαισιώνεται από ράφια με ό,τι μπορεί να φανταστεί ο νους μιας γυναίκας, η οποία απολαμβάνει να φροντίζει τον εαυτό της. Άπειρα μπουκαλάκια με αρώματα, βερνίκια νυχιών, πινέλα μακιγιάζ, παλέτες σκιών για τα μάτια, βούρτσες μαλλιών, καλλυντικά για το πρόσωπο και το σώμα σε πολύχρωμες συσκευασίες. Και ακριβώς δίπλα μας το βιβλίο που εξέδωσε πριν από λίγο διάστημα, μέσα από το οποίο μοιράζεται όλα της τα μυστικά για εκείνο που αγαπά όσο τίποτα άλλο στον κόσμο. Το μακιγιάζ.

Η Κατερίνα Κύργιου. “Όσο θυμάμαι τον εαυτό μου, θυμάμαι χρώματα! Όπως με πειράζουν οι φίλοι μου αστειευόμενοι ότι ζω στο δικό μου ροζ συννεφάκι, στο δικό μου κόσμο, έτσι από την παιδική μου ηλικία ζούσα σε αυτόν. Και με αυτή τη γλυκιά ουτοπία μεγάλωσα”, αναφέρει στον πρόλογο του βιβλίου της με τον τίτλο “Η μαγεία του μακιγιάζ”

Και κάπως έτσι ξεκινάει η κουβέντα μας καθώς με παίρνει από το χέρι και με ξεναγεί σε αυτόν τον πολύχρωμο, μαγικό κόσμο, όπου τα πάντα είναι πιθανά, αν πιστεύεις στον εαυτό σου, και αν το “καύσιμό” σου είναι το μεράκι γι’αυτό που κάνεις…

Συνέντευξη στη Βίκυ Καλοφωτιά

«Ανέκαθεν γνώριζα μέσα μου τι ήταν αυτό που με έκανε να νιώθω πλήρης και μου δημιουργούσε την αίσθηση ότι ήμουν απόλυτα ο εαυτός μου. Από μικρή θυμάμαι, όταν για παράδειγμα δεν με έπαιρνε ο ύπνος τα βράδια, έφερνα στο μυαλό μου μια κούκλα και τη φανταζόμουν με διαφορετικό χρώμα στα μαλλιά ή κούρεμα, διαφορετικό μακιγιάζ και διαφορετικό ντύσιμο. Καθώς μεγάλωνα, οι φανταστικές κούκλες αντικαταστάθηκαν από την αδερφή μου, Σοφία και την ξαδέρφη μου, Μαρία. “Ξεσκόνιζα” στυλ και μακιγιάζ από τις σελίδες των περιοδικών και τα εφάρμοζα στα πρόσωπά τους. Και κατόπιν, σπούδασα στο Τμήμα Αισθητικής και Κοσμετολογίας της Σχολής Επαγγελμάτων και Πρόνοιας στα ΤΕΙ Αθηνών, συνεχίζοντας τις σπουδές μου στο Μιλάνο και παρακολουθώντας παράλληλα πολλά σεμινάρια στην Ελλάδα», απαντά όταν την ρωτώ πώς ξεκίνησε η ξεχωριστή αυτή διαδρομή στον κόσμο των χρωμάτων.

Αλήθεια, θα μπορούσε να φανταστεί τον εαυτό της να ασχολείται με κάποιο άλλο αντικείμενο;

«Νιώθω πλήρης και ευτυχισμένη, γιατί με κάποιον τρόπο έχω κάνει πραγματικότητα όλα όσα λάτρευα από μικρό κορίτσι. Τα παιδιά, τα βιβλία και το μακιγιάζ. Με τα παιδιά ασχολήθηκα μέσω της “Τροφούπολης”, έναν πρότυπο παιδότοπο δημιουργικής απασχόλησης με θέματα παιδικής διατροφής, με τον οποίο τώρα πλέον ασχολείται περισσότερο η αδερφή μου. Με τα βιβλία ήρθα σε επαφή σε επαγγελματικό επίπεδο, μέσα από την πρώτη συγγραφική μου απόπειρα, όπου αποτύπωσα την αγάπη μου για το επάγγελμα που λατρεύω. Το μακιγιάζ, που είναι και η  αιώνια αγάπη μου και το πάθος μου και δεν θα σταματήσω ποτέ να ασχολούμαι με αυτό», μου αναφέρει με τον ενθουσιασμό που ξυπνά σε κάποιον η πίστη ότι βαδίζει στο μονοπάτι του. Στο δικό του ξεχωριστό μονοπάτι στη ζωή. Και την πιστεύω.

Η “ψιμυθίωση”, η ελληνική λέξη για το μακιγιάζ, είναι από τις αρχαιότερες τέχνες. Με το “ψιμύθιο”, ή αλλιώς το φτιασίδι ή προϊόν μακιγιάζ, αναδεικνύεται η εσωτερική λάμψη και η ομορφιά μιας γυναίκας. Είναι όμως αρκετό το μαγικό άγγιγμα του μακιγιάζ για να ακτινοβολεί μια γυναίκα φρεσκάδα και ζωντάνια;

«Το μακιγιάζ δίνει ώθηση στην ομορφιά μιας γυναίκας ανεξαρτήτως ηλικίας, δίνει αυτό το “τσικ” που λέμε, το οποίο βγάζει προς τα έξω και το χαρακτήρα της. Ωστόσο από μόνο του το μακιγιάζ δεν είναι αρκετό, για να επιτευχθεί κάτι τόσο σημαντικό. Για να γίνει αυτό, πρέπει μια γυναίκα οπωσδήποτε να είναι ευτυχισμένη, γιατί όταν είναι ευτυχισμένη και πλήρης και έχει ευγνωμοσύνη για ό,τι χει καταφέρει και ό,τι έχει αποκτήσει στη ζωή της, τότε μόνο αυτό βγαίνει προς τα έξω και εκείνη ακτινοβολεί λάμψη, ζωντάνια και ομορφιά. Όταν έχεις το “μέσα” σου όμορφο, τότε με μαθηματική ακρίβεια θα έχεις και το “έξω” σου και θα είναι πολύ πιο όμορφο και ξεχωριστό το γενικότερο σύνολο. Αν δεν υπάρχει η αυτοπεποίθηση, τότε το μακιγιάζ είναι σαν ένα ρούχο, που το φοράς και σε “φοράει”». 

 
Και είναι αλήθεια. Πέρα για πέρα. Αρκεί να θυμηθούμε όλες εκείνες τις φορές που είχαμε στο πρόσωπό μας το τέλειο μακιγιάζ κι όμως κάτι έλειπε για να νιώθουμε καλά με τον εαυτό μας. Έλειπε η μαγική λέξη. Η αυτοπεποίθηση και η σιγουριά για το ποιες είμαστε, το πόσο αξίζουμε, και για όλα όσα έχουμε καταφέρει. Μέχρι στιγμής.

Της ζητώ να ανατρέξει στο παρελθόν και να φέρει στη μνήμη της την πρώτη φορά που ανέλαβε να μεταμορφώσει το πρόσωπο μιας γυναίκας μέσω του μακιγιάζ.

«Ήμουν δεκαπέντε ετών και είχαμε ταξιδέψει οικογενειακώς στο Λονδίνο, όταν μια πολύ όμορφη και κομψή κυρία από το γκρουπ θαύμασε το μακιγιάζ μου και μου ζήτησε να τη βάψω. Τότε ήταν που πέταξα στα ουράνια από τη χαρά μου και την ανακήρυξα βασίλισσα του κόσμου μου! Του κόσμου της Κατερίνας!», λέει και στο πρόσωπό της σχηματίζεται ένα πηγαίο χαμόγελο. Όπως και όση ώρα διαρκεί η συζήτησή μας. 

Καθώς μου μιλάει, δεν μπορώ να μην προσέξω το ιδιαίτερο τατουάζ με τα καλλιγραφικά γράμματα που έχει κατά μήκος του βραχίονα στο δεξί της χέρι. Light & Shadow” (“Φως και Σκιά”). Τι συμβολίζει για εκείνη, αυτή η “δερματοστιξία”, όπως μου τονίζει φανερώνοντας την αγάπη της για την ελληνική γλώσσα.

«Ήθελα να κάνω κάτι, το οποίο να συμβολίζει το επάγγελμά μου και την αγάπη μου γι’αυτό που κάνω, που ξέρω ότι δεν θα σβήσει ποτέ και γι’αυτό το λόγο ήθελα να το αποτυπώσω και πάνω μου. Το αποτύπωσα στο δεξί μου χέρι, γιατί είναι το χέρι, με το οποίο κάνω το μακιγιάζ. Light & Shadow, γιατί πιστεύω γενικότερα και στο καλό και στο κακό, στο φως και τη σκιά και ότι όλα τα πράγματα έχουν δύο όψεις. Επίσης, αυτό το δίπολο είναι η αρχή που αποτελεί τη βάση του μακιγιάζ, και ο ορισμός του. Το άσπρο και το μαύρο και η τεχνική της λεγόμενης “φωτοσκίασης”, είναι αυτή που σου υπαγορεύει το τι να φωτίσεις και σε τι να ρίξεις σκιά».

Είναι τόσα πολλά αυτά που θέλω να τη ρωτήσω ακόμη, που πραγματικά δεν ξέρω τι να πρωτοδιαλέξω. Η γυναίκα που κάνει “μαγικά” με το μακιγιάζ βρίσκεται μπροστά μου και δεν μπορώ να μην της ζητήσω να μοιραστεί με όλους τους αναγνώστες κάποια μικρά μυστικά. Όπως για παράδειγμα ποιο είναι το ιδανικό μακιγιάζ που θα μας κάνει να λάμπουμε καθ’όλη τη διάρκεια της ημέρας.

«Ένας γενικός κανόνας που ισχύει για όλες τις γυναίκες ανεξαρτήτως χρώματος μαλλιών και επιδερμίδας, είναι να εφαρμόζουμε ένα μολύβι ματιών στο άνω βλέφαρο ή ένα μολύβι σε υγρή μορφή (eyeliner), σε καφέ ή μαύρη απόχρωση. Επίσης, μολύβι μπεζ ή λευκό, στο κάτω βλέφαρο για να φωτιστεί, άφθονη μάσκαρα στις βλεφαρίδες μας (καφέ ή μαύρη), ένα ρουζ που να χαρίζει όψη υγείας, concealer (ειδικό προϊόν σε στικ ή σε υγρή μορφή που καλύπτει τους μαύρους κύκλους και τις δυσχρωμίες στην περιοχή των ματιών) και ένα lip gloss (προϊόν που χρησιμοποιείται για να δώσει στα χείλη μια γυαλιστερή λάμψη και χρώμα της αρεσκείας μας) και είμαστε έτοιμες! Κούκλες και πολύ δροσερές!»

Φτιάχνοντας το νεσεσέρ μας, ποια προϊόντα είναι απαραίτητο να μην λείπουν από το πολύτιμο περιεχόμενό του, σε όλες τις εποχές του έτους;, είναι η αμέσως επόμενη ερώτησή μου.

«Αυτό που κατά τη γνώμη μου είναι το πιο σημαντικό από όλα και το λέω συνέχεια, είναι το να κάνουμε επένδυση στην ομορφιά μας. Για παράδειγμα το να έχουμε τα βασικά πινέλα σε καλή ποιότητα, δεν είναι πολυτέλεια, αλλά μια σωστή επένδυση, όπως επίσης και το να έχουμε καλές κρέμες περιποίησης (ντεμακιγιάζ, ενυδάτωσης, θρέψης, σύσφιξης) του δέρματος του προσώπου μας, και όταν λέω καλές δεν εννοώ απαραίτητα ακριβές, αλλά απόλυτα προσαρμοσμένες στις ανάγκες του δέρματός μας. Και βέβαια αυτό που χρειάζεται να έχουμε στο νεσεσέρ μας καθ’όλη τη διάρκεια του έτους, είναι το αντηλιακό. 


»Επίσης, κάτι που έχω κι εγώ πάντα στο νεσεσέρ μου, είναι βάλσαμο χειλιών (lip balm) με δείκτη προστασίας, το οποίο το απλώνουμε στα χείλη πριν από το μακιγιάζ για να ενυδατωθούν επαρκώς και να δημιουργηθεί το σωστό υπόβαθρο. Τώρα, σε ό,τι αφορά τα προϊόντα μακιγιάζ και τις αποχρώσεις, αυτό είναι κάτι που η κάθε γυναίκα μπορεί να επιλέξει ανάλογα με τον τύπο του δέρματός της και τη διάθεσή της και ακόμη καλύτερα σε συνεννόηση με κάποιον επαγγελματία, ο οποίος θα της δώσει τις κατάλληλες συμβουλές απόλυτα προσαρμοσμένες σε εκείνη και τις ανάγκες της».

Έχει επιλέξει να εξασκεί αυτό που αγαπά, στη χώρα με τον πιο λαμπερό ήλιο στον κόσμο, την Ελλάδα παρόλο που οι δυσκολίες που σχετίζονται με την οικονομική κρίση συνεχώς αυξάνουν. Ωστόσο, συνεργάζεται με διεθνείς εταιρείες καλλυντικών, όπως με τον οίκο Dior καθώς είναι η μοναδική μακιγιέζ (make up artist) στην Ελλάδα, στην οποία η εν λόγω εταιρεία καλλυντικών βρίσκεται πάντα δίπλα της ως χορηγός. Τι είναι αυτό που δεν την έκανε μέχρι στιγμής να πάρει τα μαγικά σύνεργά της και μια βαλίτσα όνειρα και να συνεχίσει την πορεία της στο εξωτερικό;

«Ενώ είχα μέχρι στιγμής προτάσεις να φύγω στο εξωτερικό, δεν θέλω να φύγω και νομίζω ότι δεν θα φύγω και στο μέλλον χωρίς βέβαια και να το αποκλείω, γιατί η ζωή είναι απρόβλεπτη. Θα  το αποφύγω όμως όσο γίνεται, γιατί θέλω να συνεχίσω την προσπάθειά μου, στην Ελλάδα που αγαπώ, και στην Ελλάδα που πιστεύω ότι δεν έχουμε “ματώσει” άδικα τόσα χρόνια. Δεν μπορεί, κάτι καλύτερο θα γίνει. Βέβαια πιστεύω ότι δυστυχώς ανήκω σε μια γενιά, που είναι λίγο άτυχη, γιατί πάνω στην πιο δημιουργική μας φάση και σε αυτές τις δεκαετίες που θέλεις να κάνεις οικογένεια, εμφανίζονται τώρα πολλά εμπόδια και δυσκολίες. Νομίζω όμως πως, όπως και να έχει, πάντα με την αισιοδοξία και το χαμόγελο θα τα καταφέρουμε, θα χρειαστεί όμως να παλέψουμε πάρα πολύ και να μην το βάλουμε κάτω».

Παράλληλα, μέσα από σεμινάρια που διοργανώνει ανά διαστήματα, έχει ξεκινήσει να μεταδίδει τις γνώσεις της σε νέους ανθρώπους, που επιθυμούν να ακολουθήσουν τα βήματά της. Τι είναι αυτό που τους προτρέπει να πράξουν, για να κάνουν το όνειρό τους πραγματικότητα;

«Επειδή το επάγγελμα αυτό είναι ιδιαίτερα δύσκολο λόγω του ότι είναι ένα είδος πολυτελείας και όχι πρώτης ανάγκης, και επειδή οι μέρες που διανύουμε είναι δύσκολες και λόγω της κρίσης στην οικονομία, αλλά και κρίσης αξιοπρέπειας και γενικότερα σε όλους τους τομείς της ζωής μας, για να ακολουθήσεις τα όνειρά σου και να παλέψεις γι’αυτά και ιδίως στη χώρα σου, πρέπει να έχεις πολύ γερό στομάχι, πολλά κότσια, θάρρος και θράσος. Να είσαι φιλόδοξος και όχι ματαιόδοξος και να μην τα παρατάς ποτέ! Ό,τι κι αν γίνεται, να εξακολουθήσεις να δουλεύεις πολύ σκληρά. Όταν αξίζεις πραγματικά και προσπαθείς, σίγουρα θα τα καταφέρεις!».

Πίνω μια γουλιά από την πορτοκαλάδα που έχω δίπλα μου και συνεχίζω ακάθεκτη με τις ερωτήσεις μου. “Δύο ακόμη”, της λέω και είναι πρόθυμη να μου απαντήσει όσες χρειάζεται, για να μεταφέρει σε όλους τη μαγεία του μακιγιάζ. Ξεφυλλίζω τις σελίδες του βιβλίου της και διαβάζω κάπου στον πρόλογο, τα εξής λόγια που αμέσως κεντρίζουν το ενδιαφέρον μου. Δεν μπορώ να τα προσπεράσω έτσι απλά. Είναι εκεί και ζητούν την προσοχή μου!

“…από την παιδική μου ηλικία ζούσα σε ένα ροζ συννεφάκι. Σε έναν κόσμο γεμάτο χρώμα και γέλιο, όπου όλοι συνυπάρχουν αρμονικά και μοιράζονται αγάπη και σεβασμό…”. Τι θεωρεί ότι δεν προστέθηκε λοιπόν στο “μαγικό νέκταρ” και ο κόσμος μας απέκτησε μια πιο πικρή γεύση;

«Νομίζω πλέον ότι λόγω της κατάστασης, ο κόσμος έχει βάλει “φρένο” στα όνειρά του και ότι δεν ζει ακριβώς, απλά επιβιώνει. Με λίγα λόγια, δεν έχει πια ελπίδα, η οποία χάθηκε κάπου στη διαδρομή. Δυστυχώς σταματήσαμε να απολαμβάνουμε τις απλές χαρές της ζωής, όσο λυπηρό κι αν είναι αυτό. Αν κάποια μέρα βρεθούμε να μην έχουμε τίποτα, αυτό που θα μας πειράξει περισσότερο από όλα θα είναι η έλλειψη του ίντερνετ. Από αυτό και μόνο καταλαβαίνει κανείς μεγάλες αλήθειες για την ανθρώπινη υπόσταση και το πώς έχουμε πλέον καταντήσει. Και δεν βγάζω τον εαυτό μου έξω από όλο αυτό. 


»Παρόλα αυτά, είμαι αισιόδοξο άτομο και προσπαθώ πάντοτε και από το πιο άσχημο να αποκομίσω το καλό. Θέλω να πιστεύω ότι θα επιστρέψει η ελπίδα μέσα μας, θα γίνει η απαραίτητη κάθαρση και κάποια στιγμή θα δούμε μια άσπρη μέρα. Άλλωστε, το άσπρο σαν χρώμα, περικλείει όλα τα χρώματα. Όλα τα βασικά χρώματα μαζί αν τα αναμείξεις, βγαίνει το άσπρο χρώμα, το λευκό. Το οποίο είναι αυτό που επικρατεί στο τέλος. Στη ζωή και στο μακιγιάζ».

Έχει δίκιο. Έτσι είναι. Έτσι πρέπει τουλάχιστον να πιστεύουμε, γιατί όπου σβήνει η ελπίδα, σταδιακά σβήνει και η ζωή. Κι εμείς έχουμε ανάγκη για ζωή, για ευτυχία, για χαρά και δημιουργία! Και τα πινέλα της Κατερίνας είναι πάντοτε σε εγρήγορση. Τι περιλαμβάνουν οι επόμενοι επαγγελματικοί της σταθμοί;

«Γενικά έχω πάρα πολλά πράγματα στα σκαριά και ελπίζω να πάνε όλα καλά και να προχωρήσουν. Προέχει όμως η έκδοση του εκπαιδευτικού βιβλίου που ετοιμάσαμε με όλη την υπεύθυνη συγγραφική ομάδα –η οποία αποτελείται από εκπαιδευτικούς ανωτάτων κρατικών ιδρυμάτων–  που θα αποτελέσει την ύλη της Β’ τάξης των ΕΠΑΛ (Τεχνικά Λύκεια), στον τομέα Αισθητικής και Μακιγιάζ. Και σε αυτό το βιβλίο έχω αναλάβει, μεταξύ άλλων, και το αγαπημένο μου κεφάλαιο, που περιλαμβάνει το νυφικό μακιγιάζ, στο οποίο εξειδικεύομαι και είναι κάτι, που υπηρετώ για δεκατρία χρόνια. Συνεχίζω να βαδίζω στο δρόμο που χάραξα, γιατί πάνω απ’όλα δεν το βλέπω σαν επάγγελμα, αλλά σαν λειτούργημα. Και είναι κάτι που λατρεύω!», τονίζει γι’άλλη μια φορά. 


Και η λατρεία της γι’αυτό που κάνει, είναι έκδηλη σε όλα της. Στον τρόπο που μιλά γι’αυτό, στο πρόσωπό της, στον ενθουσιασμό της, που δεν στερεύει ό,τι κι αν συμβαίνει, στην πολύχρωμη πινελιά με την οποία “πασπαλίζει” τα όνειρα και τη ζωή της. Και πάνω απ’όλα στο μεράκι της για την τέχνη του μακιγιάζ. Γιατί χωρίς μεράκι δεν πας πουθενά. Και είναι αυτό, που σου δείχνει το δρόμο να δημιουργείς “light” (φωτεινές) πινελιές, όταν όλοι οι άλλοι βλέπουν γύρω τους μόνο τις αντίστοιχες “shadow” (σκοτεινές)

Και αυτό δεν είναι μόνο η αρχή του μακιγιάζ, αλλά όλης μας της ζωής, που μας περιμένει εκεί έξω να τη ζήσουμε. 

Μέχρι την τελευταία της σταγόνα!


*Περιηγηθείτε στον “μαγικό” κόσμο της Κατερίνας Κύργιου μέσα από την ιστοσελίδα της:

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου